naše obec

Vítání občánků

výlety

Pěšky
Velmi pěkná vycházková trasa okolím Janovic v Podještědí , a dalo by se říci celkově nenáročná, je spojení pěší vycházky a vlaku. Vlakem dojedeme do obce Zdislava. Zde se vydáme z nádraží směrem do obce, ale hned za železničním přejezdem se dáme doprava na polní cestu. Po ní dojdeme až k nedalekému lesíku. Na jeho pokraji začíná asfaltová cesta, která je zároveň cyklotrasou. Po této značené cyklotrase jdeme stále lesními masivy a kolem rybníka, který může posloužit i k osvěžení. Poté dojdeme až do Janovic. Hned na počátku obce se vydáme doprava a po silnici dojdeme na křižovatku. Ještě před ní po pravé straně silnice stojí roubený dům chráněný jako památka. Na křižovatce odbočíme vlevo směrem na Dubnici a zajdeme se podívat na asi 400 metrůvzdálené Poustevny a Křížovou cestu. V těchto místech se v roce 1788 usadili dominikánští mniši Thomas a Valerián po zrušení kláštera v Jablonném v Podještědí. Vybudovali si tu roubené stavení a do skal vytesali kobky. Tyto kobky a kamennou kapli si můžeme prohlédnout i v dnešní době. Také se zde každoročně pořádá tradiční Janovická pouť. Potom máme dvě možnosti. Při návratu zpět na silnici se dát po žluté turistické značce do Jablonného v Podještědí nebo,a to je zajímavější, se vrátit na křižovatku do obce a po odbočení vlevo pokračovat směrem na Rynoltice. Po cestě obcí je naproti autobusové čekárně budova obecního úřadu, kde je možno se o víkendech občerstvit ve zdejším klubu. Před autobusovou zastávkou je odbočka doprava na místní lesní hřbitov. Na něm jsou pochováni nejen naši občané, ale i původní němečtí starousedlíci. Nad budovou obecního úřadu se nachází další památka lidové architektury - roubenka s čp. 75. Nelze ji přehlédnout, protože se nachází v bezprostřední blízkosti silnice. Na počátku krátkého stoupání po pravé straně je místní hospůdka a na jeho vrcholu přijdeme ke kapličce, kde se opět napojíme na cyklotrasu č. 241 a po ní dojdeme až na státní zámek Lemberk. Po jeho prohlídce sejdeme lipovou alejí ke studánce svaté Zdislavy. Její t pramenitou vodou se můžeme občerstvit a opět máme dvě možnosti. Na jednu stranu se projít asi 1 kilometr okolo rybníka do Jablonného v Podještědí. Je to velice zajímavé město. Po shlédnutí mnoha turistických zajímavostí můžeme nastoupit na vlak či autobus a jet domů. Nebo na druhou stranu dojít asi 800 metrů do obce Lvová na železniční stanici. Tato trasa se dá jít i opačně, ale tak, jak je popsána , je méně náročná na „ fyzičku“. Jde se téměř stále z kopečků nebo po rovině. Mimo krátkého „stoupáčku „ v Janovicích se vyhneme dlouhému stoupání ze Lvové do Janovic, to pokud bychom šli v protisměru.
Za povšimnutí stojí též překrásný výhled na Jablonné v Podještědí od zdí Bredovského zámečku, který se nachází na začátku lipové aleje, obklopující pěšinu vedoucí ke studánce svaté Zdislavy.

Na kole
Vyjedeme z Janovic po silnici směrem na Dubnici. V Dubnici po příjezdu na první křižovatku odbočíme doprava a na následující křižovatce doleva směrem na Stráž pod Ralskem. V Dubnici stojí za shlédnutí místní kostel s přilehlým hřbitovem nebo místní sportovní areál. Po projetí obce a příjezdu do Stráže pod Ralskem si můžeme prohlédnout několik zajímavostí. Místní zámek je v současné době v rekonstrukci – tudíž nepřístupný. Ale i vnější pohled na něj stojí za to. Za to místní kostel stojí za prohlídku. Odsud pokračujeme směrem na Hamr na Jezeře, kde se můžeme nejen osvěžit v místních restauracích, ale i vykoupat v místním jezeře, které je ve skutečnosti vlastně rybník.
Odsud se vydáme do lesů k pomníku genmjr. Antonína Sochora a dále skalnímu hradu Stohánek. U něj odbočíme vpravo směrem na Mimoň. Jedeme po krásné asfaltové cestě, vhodné pro všechny typy kol. Před Mimoní v obci Ploužnice je lesní restaurace Na Blízalce. Nachází se na polovině našeho putování, a tak stojí za to se zde zastavit a využít velmi dobrého pohostinství. Je možno posedět i venku a mít tak výhled na překrásnou okolní krajinu. Děti mají k dispozici houpačky, bazének a dostatek volného prostranství třeba jen na volné proběhnutí čí různé míčové hry. Kdo by se na další cestu necítil dost odpočatý nebo se chtěl důkladněji seznámit s místní krajinou, je možnost i ubytování. Po důkladném odpočinku se vydáme směrem na Mimoň, ale hned na první křižovatce v Mimoni odbočíme doprava na Vranov. Zde můžeme navštívit zříceninu hradu Ralsko, případně skalní útvary, z nichž stojí za zmínku zejména vyhlídka „Julinka“. Pokračujeme dále směrem na obec Noviny pod Ralskem. Zde, na konci obce, neopomeneme navštívit tzv. průrvu řeky Ploučnice. Řeka tu protéká uměle vytvořeným kanálem ve skále .V letních měsících je zde možnost malého občerstvení. Pokračujeme opět směrem na Stráž pod Ralskem a při tom projíždíme okolo objektů bývalého uranového průmyslu – chemické úpravny, vyluhovacích polí a další. Dojedeme až na křižovatku, kterou jsme již projížděli. A to odbočku na Dubnici. Dáme se vlevo a pokračujeme až do Janovic po stejné cestě jako jsme přijeli, jenže v opačném směru. V Janovicích hned za prvními domky /samotami/ dojedeme asi po 200 metrech k Poustevnám, které jsou již zmiňovány v části „Pěšky“. Za návštěvu stojí i zdejší lesní hřbitov, rovněž zmiňovaný v části „ Pěšky“. Po prohlídce se můžeme občerstvit v místním klubu , který se nachází v budově obecního úřadu. Zde je možno se umýt nebo si provést drobnou opravu kola nářadím, které je zde návštěvníkům k dispozici. Též je možnost občerstvení i ve zdejším pohostinství. Celá trasa je dlouhá asi 40 km a s uvedenými odpočinkovými místy je možno ji zdolat jako celodenní výlet i rodin s dětmi.
Zvlášť bychom chtěli upozornit na cyklotrasu č. 241, která vede přes Janovice v Podještědí. Po ní je možno dojet na jednu stranu přes obec Petrovice až do SRN a na stranu druhou až do Prahy.